Цікаві ідеї

Елементи карнавалізації в ліриці вагантів

БЕЗТУРБОТНА ПІСНЯ
          
Геть книжки виснажливі!
Годі нам учитися!
Юні нерозважливій
Личить веселитися!
А до знань на схилі віку
Можна причаститися!
Кинь книжки, бо пролетить
Час, немов на крилах.
Хай же душу веселить
Молодість грайлива!
Дні весни відлинули,
Вже війнуло хугою,
Насолоди згинули,
Повнимося тугою:
Серце слабне, кров не грає,
Минаються радощі;
Старість люта нас лякає
І хвороби старості.
Кинь книжки, бо пролетить
Час, немов на крилах.
Хай же душу веселить
Молодість грайлива!
До богів подібні ми!
Як боги, кохаймося!   
До забав жадібними
Бути не вагаймося!
Між дівочі хороводи,
Юнаки, покваптеся,
Щоб не втратити нагоди,
Як нагода трапиться!
Кинь книжки, бо пролетить
Час, немов на крилах.
Хай же душу веселить
Молодість грайлива!
У танку грайливому
Дівчина проміниться.
Навіть вередливому
Тут зваблива стрінеться.
Бачу он: красуня мила
У танку звивається,
І душа моя від тіла
Наче відривається!
Кинь книжки, бо пролетить
Час, немов на крилах.
Хай же душу веселить
Молодість грайлива!

Розглянувши вірш можна навести такі особливості карнавалу:
-Сміх.
М.Бахтін проводив паралелі між сміхом та оновленням людини, народженням та родючістю. Сміх є причиною переоцінки життєвих явищ – «Геть книжки виснажливі! Годі нам учитися! Юні нерозважливій Личить веселитися!»
-         Бенкетування
Молодість – пора перемоги, всепереможної радості, що до старості ще далеко.(«А до знань на схилі віку Можна причаститися!»)
-         Всезагальне гуляння
Свято молодості – веселощі, коли всі мають змогу гарно розважитися і забути про книжки. Свято супроводжується сміхом та галасом юнаків та юнок. Ніхто не відчуває себе зайвим. Забави, танці – напряму говорять про всезагальне гуляння.
( «Кинь книжки, бо пролетить Час, немов на крилах. Хай же душу веселить
Молодість грайлива!»; «Між дівочі хороводи, Юнаки, покваптеся…»
-         Гротескність і масштабність
Всенародне гуляння молодості набирає обертів, але свято має властивість завершитися і тому спудеям треба буде повернутися до навчання. У творі постійно діє заклик не гаяти дарма молодість, адже на навчання є старість.
-         Вихід за межі окресленого простору
Художній простій: закритий – навчальний заклад та відкритий – в уяві малюється толока, де юнь веде хороводи. Простір змінюється в залежності як розгортаються події.
Художній час пришвидшується у тому випадку, щоб нагадати про те, що категорія часу є швидкоплинною. Згадується перехід  молодості (весна) до старості (зима) (Дні весни відлинули, Вже війнуло хугою, Насолоди згинули, Повнимося тугою: Серце лабне, кров не грає, Минаються радощі; Старість люта нас лякає І хвороби старості.)
-         Фольклорна основа
У творі згадуються два найдавніші символи відродження або оновлення живого – весна і любов. Сама ж побудова тексту нагадує фольклорну пісню, де є куплети та приспіви, які повторюються.
-         Стихійність
Масове гуляння молодості та весни дуже швидко поширюється між студентами: спочатку захоплює юнаків, а потім до них приєднуються і дівчата. При цьому відмовляючись від потреб розуму вони йдуть за покликом серця.
-         Зворотність
До масового святкування перед спудеями розкривався світ науки із книжками та навчанням, коли ж гуляння розпочалися, то й закінчився офіціоз – тепер можна сміятися, співати пісні, танцювати тощо. Не відчувши смаку молодості, то й старість буде не в радість. У творі показано зв’язок молодості та наказ її не впустити, бо після весни прийде осінь та зима – старість.
-         Трибулентність
Кожен із студентів під час гуляння намагається привернути до себе увагу різними способами (Бачу он: красуня мила У танку звивається, І душа моя від тіла Наче відривається!) Герой бажає будь-яким способом отримати бажане, тому вдається і до забав, і до хороводів, і до танцю із красунею.
-         Амбівалентність
Студенти розуміють, що навчання важливе, але без відпочинку вони жити не можуть. Розуміють те, що молодість дуже швидко пройде і її замінить старість, у якій не можливо виконувати функції молодості. Тому тут підкреслюється теза: всьому свій час.
-         Калейдоскопічність
Ця особливість взагалі притаманна молодості, у якої події змінюються дуже швидко. Ось тут герої вчаться,а ось тут вже закидають книжки подалі, а ще далі вони вже водять хороводи. Студенти як ніхто розуміють, що життя швидкоплинне, то варто насолоджуватися тими моментами, що підносить життя.
-         Карнавальна словесна символіка
Книги як символ навчання, символ передачі знань від одного покоління до іншого.
Весна – символ молодості та краси, це символ початку нового життя ( без обов’язків).
Хуга – символ долі, символ того, що молодість плавно перейде у старість.
Хоровод – сакральний символ. Форма хороводу – коло. Його колова композиція символізує сонце. Хоровод – це своєрідний символ краси руху, навколишнього світу та людини. Недарма хоровод розпочинають дівчата, а потім приєднуються хлопці.



Віртуальна екскурсія до музею-садиби Івана Котляревського 

Немає коментарів:

Дописати коментар