Уроки з української літератури

Аналіз поезії Василя Стуса «Як добре тещо смерті не боюсь я...»

АвторВасиль СтусНазва: «Як добре тещо смерті не боюсь я...»Темароздуми поета про стійкість людини під час життєвих випробувань.Ідеявозвеличення здатності залишатися людиною за будь-яких умоввіра в справедливе життя.Літературний рідлірика.Жанрфілософсько-патріотична лірика.Композиціятвір можна умовно поділити на 2-і частини1 – ліричний герой утверджує силу та незламність духу2 – звернення до народу.Герменевтичне коло окреслюється поняттями «я» та «народ»,»життя» та «смерть», які тісно взаємоповязані між собою.
Проблематика1стійкість характеру2особистість і суспільство3патріотизм4гармонії буття5моральні проблеми ( честіпорядності); 6вибір.
Біографічні елементи творуУ камері для попередньоув'язнених Київського КДБ було написано перший варіант цієї поезіїВаріант віршаякий вивчається за шкільною програмоюбув написаний після клінічної смерті у 1975 роціУ творі зображено кредо поетаяким він послуговувався все життя.
Провідні мотивинезламностівнутрішнього стержня людиниволелюбність , вибір.
Образи та символиобраз хреста ( асоціація з Ісусом), ліричний герой (уособлення незламності людського духу); судді (символ влади); очі («дзеркало душі»); сльози (очищення); пуща ( терниста доля); ружа (світле майбутнє).
Алюзії: «і не питаючи тяжкий мій хрест» - автор звертає увагу на відомий біблійний образ Ісуса Христа

Характеристика герояПеред нами постає образ справжньої мужньої людиниборця-патріотаякий всією душею вірить у тещо правда буде святкувати перемогуЛіричний герой свідомо розумієщо його життєва дорога є важкоюале він несе свій хрест без наріканьВін впевненийщо повернеться у свою країну навіть після смертіЧесність - головна риса характеру ліричного герояУ творі він декілька раз вживає це словоніби підкреслюючи важливість цієї рисиМоральну силу вистояти та не схилитись ні перед чим  героєві дає впевненість у томущо правда – за нимщо він жив такяк потрібнояк достойна людина: " ... живлюбив і не набрався скверниненавистіпрокльонукаяття”.Часопросторові особливості:  у поезії взаємоповязані теперішнєминуле і майбутнєНа це вказують дієсловавикористані у трьох часових площинах («Як добре тещо смерті не боюсь я» - теперішній час; «Що жив-любив і не набрався скверни» - минулий; «Народе мійдо тебе я ще верну» - майбутній час). Простір –для героя закритийадже він перебуває в увязненні , але для думок ліричного героя – відкритийСимвол переходу між просторовими поняттями є шибка («ружею заквітне коло шиб.»).Пейзажу творі замальовується дотичноодним словом наприкінці поезії – пуща: «Та вжеМовчиЗаблуканий у пущі». Пуща – це 1)густийдрімучий лісхащі2відлюдне місцеглушинаПейзажний образ прямо пропорціональний внутрішньому стану ліричного герояУ країніде панують «богове» не варто чекати на розквіт природи та мальовничі фабритіякі планують знищити патріота нічого доброго не несутьТому образ пущі вжитий дуже доречноадже цей образ символізує обємну кількість думокякі переживає і проживає ліричний геройПуща як згадка про тещо з будь-якої ситуації є вихідщо не варто зупинятися на осягненомуЦю думку підтверджує перехід від образу пущі до образу ружі біля шибки.КольористикаАвтор у поезії використовує тільки « відчутні» кольориякі читач може сам розшифрувати за допомогою назвякі мають непряму вказівку на колір: «смерть» - чорний колір, «скверна», «ненависть» - знову чорний колірЧерез чорний колір автор передає свої нездiйсненi мрiїнеможливiсть вороття в минулеЧорний – символ темрявизла і смерті (смерть насамперед духовнаа вже потім фізична). Але автор говоритьщо «Як добре тещо смерті не боюсь я» і цей колір автоматично перекреслюєтьсянівелюється у більш світлийВарто зазначитищо поетичнi твори Василя Стуса перiоду увязнення мiстять кольорову гамувiдмiнну вiд поезiй раннього перiоду творчостiтому не дивнощо у цій поезії переважає темна кольористикаБілий колір,а точніше прозорий – колір сльози («і чесними сльозами обіллюсь») символізує чесноти та незаплямованість душі ліричного герояа також енергіюсилужиттядуховну чистотуАле знову автор повертається до темних кольорів – пущаяка символізує керований вплив отих «богове», ліричний герой не може знайти вихід із тієї ситуаціїяка склаласяЄдиним яскраво-кольоровим образом у творі є «ружа», колір якої відразу постає перед читачем – червонийЧервоний - колір крові й вогнюякий у творі символізує красурадість та любов до життяЩе у цьому кольорі можна побачити впевненість у краще майбутнєякого так бажає ліричний герой.Лінгвістичний аналізУ творі використовуються номени на позначення психічного стану людини («ненавистіпрокльонукаяття») та номенищо називають особливості вияву почуттівпсихічних переживань ( не боюсьне клонюсяобернусягляну). ЕмоційністьУживання книжних слів та розмовно-побутової лексики ( «жив-любив»), емоційно-оцінної лексики створюють зворушливість викладусхвильованістьале твердість та впевненість у своїх словахПоряд із нейтральними словами ( «життя», «вічі») автор використовує поетичну лексику ( « тяжкий», «скверний», «стражденним»), що створює образність висловленняУ тексті активізовано одиниці на позначення фізичного стану людини ( «пожити»), психічного стану ( «не боюсь я»). У поезії переважають дієслова теперішнього часуза допомогою яких автор відображає дії та почуттящо переживає ліричний герой: «не питаю», «не клонюся», «не набрався».  Автор часто вживає частку не як заперечення реальному світовів якому він перебуває.  Часте використання заперечних речень авторові дає змогу досягти протилежного сприйняття суті висловлюваного: «і не питаючи тяжкий мій хрест». Фіналом поезії є вживання спонукальних реченьякі виражають наказ та категоричну вимогу («Та вжеМовчи!»), а також є підсумковим волевиявленням ліричного героя.Художні засобитропифігуриПоетичний малюнок В.Стуса твориться за допомогою виразово-зображальних засобівепітетів ( «тяжкий хрест», «недовідомі верстви», «незле обличчя») та порівнянь ( «як син тобі доземно уклонюсь»). Автор використовує тавтологію ( «чесно гляну в чесні твої вічі»), риторичні звертання ( « перед вамисуддіне клонюся», «Народе мійдо тебе я ще верну»), оксиморон ( «в смерті обернуся до життя»), поетичне кільце (« смерті не боюсь я»).Актуальність поезії у томущо саме в ній зображено образ справжнього патріотаадже в сучасних умовах життя сучасних людей повинно бути наповнене добром та любов'ю до рідної України.

Ментальна карта "Роди літератури"


Кросворд за повістю А. Чайковського 

"За сестрою"




До уваги учнів 5 класу - вікторина на знання прочитаних творів. 

Перевірте себе!


Шановні учні 6 класу! Пограймо?


До уваги учнів7 класу!

Перед прочитанням тексту обов'язково переглянути буктрейлер!

Буктрейлер до книги В. Рутківського "Джури козака Швайки"







Опитувальник "Творчість І.Франка. "Захар Беркут"











Немає коментарів:

Дописати коментар